Een leven zonder emotioneel eten

Een leven zonder emotioneel eten, lijkt je dat niet wat? Hoe zou het zijn als je controle had over je eten, om niet continu je gezonde gewoontes te saboteren en om je gewichtsdoel te bereiken?

Hoe zou je leven zijn als je kon leren om niet van je pad te raken “omdat er van alles gebeurde”? Wat als je zou kunnen leren om gezonde gewoontes en langzaam maar gestaag afvallen te combineren waardoor je je weer vitaal en gezond zou voelen?

Als je een slaaf van je emoties hebt door vervolgens te overeten, dan ben je niet alleen.

Als je aan de slag wilt met emotioneel eten dan moet je weten dat er veel factoren zijn die van invloed zijn op je gewoontes. Veel mensen denken dat het alleen maar je gevoelens en emoties zijn, maar er zijn ook andere oorzaken:

  • disbalans van de hormonen
  • vermoeidheid of uitputting
  • gedachten en verhalen die je jezelf vertelt
  • gebrek aan richting in je leven (verveling)
  • gebrek aan goede en belangrijke voedingsstoffen.

Emotioneel Eten

Ondermijnen van zelfvertrouwen

Uit persoonlijke ervaring weet ik dat er niets zo ondermijnend is voor je zelfvertrouwen en zelfbeeld als emotioneel eten.

Heb je ook gemerkt hoe het je emotionele en mentale stabiliteit doorbreekt?

  • Ben je het vertrouwen kwijt in de toekomst?
  • Denk je dat je waardeloos bent?
  • Twijfel je aan je talenten en vaardigheden?
  • Zijn je eetgewoontes steeds slechter geworden in de loop der jaren?
  • Ben je steeds strenger en strenger geworden als je op dieet ging?
  • Saboteer je jezelf keer op keer als je wilt afvallen?
  • Straf je jezelf als je jezelf overeet?

Dit en mer is mogelijk. Dat is waarom ik je aanraad om actie te ondernemen als je jezelf ook maar  in één van deze dingen herkent. Je leven en gezondheid kunnen zoveel beter zijn als je nu actie onderneemt.

Wat je nodig hebt om emotioneel eten te overwinnen

Niet zomaar een trucje: Begrijp dat het proces waar ik het over heb niet zomaar een trucje is dat ik je wil leren. In tegendeel: je bestudeert je emoties en gevoelens en hoe ze je triggeren om te gaan eten.

Moedige mindset: Dit vraagt om een moed om te kijken naar gevoelens die je tot nu toe weggestopt hebt en een bereidheid om er mee aan het werk te gaan.

Wees aardig: Het vraagt ook van je om het niet meer op te geven met jezelf. Wellicht dat je tot nu perfectionisme hebt ingezet maar dat is de kortste weg naar falen. Ik leer je om jezelf te vergeven en om emoties opnieuw te richten. Je wilt immers een leven dat gelukkiger en gezonder is!

Ja dat is een beetje eng: Ja, het kan soms eng zijn om gewoontes waar je je aan vast hebt gehouden los te laten, maar laten we wel wezen: nu je dit weet is niets doen ook geen optie meer.